Kronisk tarmsyge rammes oftere af depression eller angst

Lagt online: 05.10.2022

En tredjedel af alle patienter med inflammatorisk tarmsygdom lider af depression eller angst. Konsekvenserne kan være nedsat livskvalitet og forværring af tarmsygdommen, viser ny forskning fra Aalborg Universitet.

Kronisk tarmsyge rammes oftere af depression eller angst

Lagt online: 05.10.2022

Ny forskning fra grundforskningscenteret PREDICT ved Aalborg Universitet i samarbejde med Harvard Medical School og hospitalet Mount Sinai i New York viser, at op mod 35 procent af de 50.000 danskere, der lever med kronisk inflammatorisk tarmsygdom, såsom Crohns sygdom og colitis ulcerosa, lider af angst eller depression.

Desværre modtager mange patienter med kronisk tarmsygdom ikke den optimale behandling for deres angst og depression. Det medfører nedsat livskvalitet og muligvis også forværring i deres tarmsygdom.

Forskningen er udført af læge og ph.d.-studerende Tania Hviid Bisgaard, centerleder og professor Tine Jess, og afdelingslæge og lektor Kristine Allin fra grundforskningscenteret PREDICT ved Klinisk Institut på Aalborg Universitet. Derudover er professor i psykologi Laurie Keefer fra Mount Sinai i New York, og læge Ashwin N. Ananthakrishnan fra Harvard Medical School også med i samarbejdet.

Læs mere om forskningen på Ritzau's hjemmeside