Nordjylland er en skattekiste af vigtig viden om tarmsygdomme

Lagt online: 21.02.2023

En helt unik adgang til vigtige sundhedsdata gør Nordjylland til et eldorado for udvikling af digital health

Nordjylland er en skattekiste af vigtig viden om tarmsygdomme

Lagt online: 21.02.2023

Publiceret af Lone Bechmann, SUND dekansekretariat

Her i Nordjylland har vi noget helt unikt: Verdens nok største samling af mennesker, som inden for et veldefineret, afgrænset geografisk område har fået stillet diagnosen inflammatorisk tarmsygdom.

Det fortæller Lone Larsen, der er klinisk lektor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, partner i grundforskningscentret PREDICT og overlæge på Afdeling for Medicinske Mave- og Tarmsygdomme på Aalborg Universitetshospital.

- I Nordjylland har vi opbygget verdens nok største kohorte bestående af mere end 6.000 patienter, der siden 1978 har fået stillet diagnosen inflammatorisk tarmsygdom, fortæller Lone Larsen, der samtidig kan fortælle, at forskningen i disse sundhedsdata blandt andet har vist, at der har været en firedobling af antallet af nye årlige tilfælde af inflammatorisk tarmsygdom i Nordjylland fra 1978 til 2014, og at tallet alene fra 2003 til 2020 er fordoblet.

På grundforskningscentret PREDICT er Lone Larsen i samarbejde med leder af grundforskningscentret, professor Tine Jess, nu i gang med at forberede et nyt studie. Forskerne vil lede efter biologiske markører, der kan føre til mere skræddersyet behandling af patienter med inflammatorisk tarmsygdom.

Håbet er, at vi ved at studere alle disse patienters unikke data kan komme et skridt nærmere en forståelse af sygdommenes årsag og udvikling. Det er forudsætningen for at udvikle personlig medicin, der er målrettet den enkelte patient, og et godt eksempel på digital health, der kan forbedre den kliniske praksis.

Tine Jess, professor og leder af grundforskningscentret PREDICT, Center for Molecular Prediction of Inflammatory Bowel Disease

Digital health i PREDICT

I PREDICT opbygger forskerne en state-of-the-art-model for anvendelse af danske sundhedsdata i helt ny skala ved i regi af Det Nationale Genomcenter at bygge en datainfrastruktur til kombination af data fra nationale registre, lokale kohorter og data fra analyse af materiale fra Danmarks Nationale Biobank.

PREDICT har et omfattende internationalt samarbejde med blandt andre Harvard University, Mount Sinai New York, University of California, University of North Carolina, University of Washington, Sorbonne University og Imperial College London.

Tine Jess
Professor og leder af PREDICT