Sund i AAU SUND - men hvor sund?

Lagt online: 12.04.2023

Trappetrin og lange gange er der masser af i AAU SUND. Og ja, vi ved det jo godt: Det er sundt at bevæge sig. Men hvad giver det egentlig i forbrændingsregnskabet, hvis man tager trapperne i stedet for elevatoren?

Sund i AAU SUND - men hvor sund?

Lagt online: 12.04.2023

Af Rasmus Kopp Hansen, Ryan Godsk Larsen og Jesper Franch, Sport Sciences – Performance and Technology, Department of Health Science and Technology

Vidste du: At ved at tage trapperne fremfor elevatoren, så styrker du både muskler, skelet og kredsløb, og energiforbruget stiger hele 8-10 gange, sammenlignet med hvile (1-3)? For en person der vejer 70-kg, svarer det til et energiforbrug på ca. 0,15 kcal per trappetrin (lidt mere hvis du er tungere, lidt mindre hvis du er lettere). Og hvis man både går op og ned, svarer det til et energiforbrug på ca. 0,20 kcal per trin (2). Det betyder også, at hvis du fx vælger at tage trapperne op og ned fra stueplan til 3. sal (96 trin i alt, 4 etager) i vores nye SUND-bygning, så forbrænder du ca. 20 kcal for hver gang du tager trapperne i stedet for elevatoren. Og hvis du er rigtig frisk, og vælger at udfordre dig selv med at gå op og ned ad alle bygningens 560 trin, så svarer det til et ekstra energiforbrug på ca. 112 kcal! I tillæg til gevinsterne ved at tage trapperne, så er bygningen jo udstyret med lange gange med god udsigt over fællesområderne, hvor du kan møde nye og gamle kolleger, når du går, og evt. vinker til kollegerne på etagerne over og under. Sammenlignet med hvile, så stiger dit energiforbrug ca. 3,4 gange ved rolig/afslappet gang (4 km/t) og energiforbruget bliver hele 4-5 gange højere, hvis du øger tempoet og går rask henad gangen (1). Effekten af at vinke samtidig er dog fortsat ikke udforsket.

Når du udnytter bygningens muligheder for dels at gå på gangene og dels at tage trapperne, så kan du nemt øge dit daglige antal skridt, hvilket potentielt kan have stor betydning for din sundhed.

Forskning fra idrætsgruppen har fx vist en sammenhæng mellem en persons totale antal daglige skridt (samt det antal skridt man går på jobbet), og personens blodtryk således, at flere daglige skridt er forbundet med et lavere systolisk blodtryk (4). Dette er i overensstemmelse med resultater fra store befolkningsundersøgelser, der blandt andet har vist, at for hvert 1.000 ekstra skridt man tager per dag, så er det forbundet med et signifikant fald i risikoen for at dø af hjertekredsløbssygdomme (risiko reduktion: 5-21%) samt fra død-af-alle-årsager (6-36%) (5) op til et aktivitetsniveau på omkring 6.000-8.000 skridt per dag når man er over 60 år og 8.000-10.000 skridt per dag når man er yngre end 60 år (6).

Ved jævnligt at holde ”gå-pauser”, hvor du fx rejser dig op og går hen til kaffemaskinen, eller fysisk går over til din kollega og stiller spørgsmål fremfor at skrive en e-mail, så høster du ikke kun de gavnlige effekter forbundet med at være fysisk aktiv, du reducerer også de negative, og uafhængige effekter, der er ved længerevarende stillesiddende perioder på fx kulhydrat- og fedtstofskiftet (7-9). Fx er det vist, at korte gå-perioder 2-3 gange i timen af blot få minutters varighed, kan reducere niveauerne af blodsukker og insulin i timerne efter indtagelse af et måltid hos overvægtige, sammenlignet med en uafbrudt periode, hvor man sidder stille (9).

Referencer

(1) Ainsworth BE, Haskell WL, Whitt MC, et al. Compendium of physical activities: an update of activity codes and MET intensities. Med. Sci. Sports Exerc. 32:S498 –S516, 2000.

(2) Basett DR, Vachon JA, Kirkland AO, Howley ET, Duncan GE, and Johnson KR. Energy cost of stair climbing and descending on the college alumnus questionnaire. Med. Sci. Sports Exerc. 29:1250 –1254, 1997.

(3) Teh KC and Aziz AR. Heart rate, oxygen uptake, and energy cost of ascending and descending the stairs. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 34, No. 4, pp. 695–699, 2002

(4) Crowley P, Gupta N, Vuillerme N, Madeleine P, Holterman A. Number of steps and systolic blood pressure: Do work and leisure matter? Scand J Med Sci Sports. 31:1962-1970, 2021.

(5) Hall, KS, Hyde ET, Bassett DR. et al. Systematic review of the prospective association of daily step counts with risk of mortality, cardiovascular disease, and dysglycemia. Int J Behav Nutr Phys Act 17, 78, 2020.

(6) Paluch AE, et al. Daily steps and all-cause mortality: a meta-analysis of 15 international cohorts. Lancet Public Health. 2022 Mar;7(3):e219-e228. doi: 10.1016/S2468-2667(21)00302-9.

(7) Benatti FB, Ried-Larsen M. The Effects of Breaking up Prolonged Sitting Time: A Review of Experimental Studies. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 47, No. 10, pp. 2053–2061, 2015

(8) Bey L, Hamilton MT. Suppression of skeletal muscle lipoprotein lipase activity during physical inactivity: a molecular reason to maintain daily low-intensity activity. J Physiol. 2003 Sep 1;551(Pt 2):673-82. doi: 10.1113/jphysiol.2003.045591.

(9) Dunstan DW, Kingwell BA, Larsen R, Healy GN, Cerin E, Hamilton MT, et al. Breaking Up Prolonged Sitting Reduces Postprandial Glucose and Insulin Responses. Diabetes Care. 2012 May;35(5):976-83.